Friday 6 February 2015

PENGALAMAN SEBELUM BERSALIN 1

Okeh, hari ni nak cerita pasal pengalaman sebelum bersalinkan "walid's precious princess" si puteri Aisyah Humairah. Tarikh yang doktor bagi adalah 4 Disember 2015. Tiga hari sebelum tu, dengan perut yang sangat besar , aku pergi buat check-up dekat Klinik Kesihatan Pengkalan Chepa.Rutin setiap dua minggu. Untuk pengetahuan, awal-awal mengandung , si ibu kena pergi buat check-up perut sebulan sekali. Tapi bila dah masuk bulan ke - 8 (kalau tak silap) check-up perut kena buat dua kali sebulan.

Nurse cakap kalau seminggu lagi aku  belum bersalin, aku kena pergi lagi untuk check-up. Seminggu lepas tu aku pergi sekali lagi. Kali ni kena rujuk doktor. Lawa dan sopan doktornya. Dia scan baby. Doktor cakap, anak aku sihat, aktif, air ketuban pun normal. Overall, semua okay lah. Yang KO nya, aku belum beranak lagi padahal dah lewat 4 hari. Doktor tanya betul ke tarikh period yang aku kasi tu. Period aku normal ke tidak. Aku cakaplah yang tarikh tu betul dan period aku normal je. Takdela sebulan datang lepas tu tak datang. Kalau lewat pun sehari dua je. Takde sampai dua tiga minggu. Dia cakap okayla kalau gitu. 

Aku tanya puan doktor, kenapa kalau period tak normal, ada effect ke. Dia cakap kalau tarikh period tak normal, dia orang susah nak kira tarikh yang betul untuk bersalin tu dan boleh jadi macam-macam kes nanti. Untuk effect bagi tarikh salah, aku akan kongsi dalam entry lain ye. Selalunya, doktor akan  kasi tarikh beranak 40 minggu dari hari pertama period kita yang akhir. Contohnya, macam aku. Hari pertama untuk haid yang terakhir adalah pada 27 Februari 2014, jadi tarikh yang dia orang predict adalah pada 4 Disember 2015. 

Memandangkan anak aku tak nak keluarlagi, doktor cakap kalau 11 haribulan aku belum bersalin, maka hendaklah aku dengan rela hati pergi ke hospital untuk tindakan lanjut. Doktor bagi surat untuk aku bawak masa pergi hospital tu. Dia stapler kemas-kemas surat tu. Tapi sempatla aku intai apa yang doktor tu tulis.Walaupun tulisan dia macam cakar ayam, tapi aku fahamla cikit-cikit sebab tulisan aku buruk cikit je dari tulisan dia. Sambungan seterusnya dalam entry "register hospital  

P/S: Dekat muka depan buku merah rekod kesihatan ibu tu, ada THA(LNMP). yang tu tarikh hari pertama period si ibu yang akhir. TAL(EDP) pulak tarikh yang dia doktor predict untuk si inu bersalin. 

No comments:

Post a Comment